Soft skills: managing conflicts and strong emotions

Inter-company training

Who is the training for?

  • Managers, responsables RH, chefs d’équipe
  • Collaborateurs en contact régulier avec le public ou en environnement à forts enjeux relationnels
  • Toute personne souhaitant renforcer ses compétences en communication et en régulation émotionnelle

Level reached

Beginner

Duration

At the client's discretion

Language(s) of service

EN FR

Goals

Develop your ability to effectively manage emotionally tense or conflictual situations through a better understanding of emotional mechanisms, practical communication tools, and an assertive stance that promotes calm and cooperation.

Contents

A three-step approach for lasting results:

  • Theoretical contributions: keys to understanding emotions, stress and reaction mechanisms (fight, flight, freeze), posture to adopt to promote serenity.
  • Active teaching: practical exercises, role-playing, case studies (professional, family, hierarchical relationships).
  • Grounding & implementation: personalized action plan, co-development, group feedback.

Points covered

  • Identifier les états émotionnels chez soi et chez les autres.
  • Retrouver et inspirer la sérénité dans les situations de tension.
  • Pratiquer un feedback constructif même dans un contexte tendu.
  • Gérer le stress grâce à la respiration, la pleine conscience ou des techniques de recentrage.
  • Savoir quoi faire / ne pas faire face à un interlocuteur en posture de Fight / Flight / Freeze.
  • Créer des routines collectives pour transformer les situations critiques en opportunités d’apprentissage.

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